Em crida l’atenció que la campanya ‘de xoc’ del Consell d’Eivissa contra el lloguer turístic il·legal s’anunciï als quatre vents, amb insercions de premsa incloses. Se suposava que la qüestió era enganxar els infractors amb les mans a la massa (o a les claus). Després que el Consell ens hagi explicat per activa i per passiva què farà i com ho farà, l’efecte sorpresa que poguessin tenir les inspeccions ja fa dies que s’ha perdut.

Enviar 1.500 cartes per explicar-ho, com ha decidit fer el Consell, ja és la pera. Deu ser que tenen més ganes de contar la campanya que no de fer-la. I que no em parlin de transparència. La transparència és exposar uns resultats a l’examen crític dels ciutadans, no parlar de què faràs o què deixaràs de fer: d’això se’n diu propaganda. La policia no avisa que et va a detenir, els inspectors de Treball o de Sanitat no t’avisen que van a inspeccionar la teua empresa, els inspector d’Hisenda no t’averteixen que van a mirar-se amb lupa la teua declaració de la renda; és que si ho fessin, no enganxarien mai ningú... Per què el lloguer il·legal de pisos ha de ser diferent?

Deuen voler que la campanya ‘de xoc’ tengui un efecte dissuasiu. Segur que ho està aconseguint; els mafiosos (perquè s’estan donant autèntiques pràctiques mafioses en el lloguer turístic) deuen estar ben avisats, prevenguts i dissuadits, i aniran més alerta que mai per a què no els tombin el negoci. És un negoci redó: no paga impostos, la inversió és quasi nul·la, els marges de benefici produeixen vertigen, i, a més, t’avisen quan et van a investigar.