OPINIÓN | Joan Carles Cirer. Doctor en Economía

El Brexit ja ens afecta (II)

| Eivissa |

Valorar:

El passat 23 de juny els ciutadans britànics votaren a favor de la sortida del Regne Unit de la Unió Europea, una decisió que generarà efectes de gran abast per a tota Europa, encara que actualment, són difícils de preveure. El que sí pensem és que el Brexit tindrà un impacte especialment notable sobre les principals destinacions turístiques mediterrànies.

El negoci turístic té unes característiques especials que el diferencien clarament de la resta de serveis de consum. La millor demostració d’aquesta afirmació la tenim en l’escassa presència de les empreses del sector en els mercats de valors europeus, on les cadenes hoteleres i touroperadors estan clarament subrepresentats respecte de les societats financeres i immobiliàries, per exemple. A Espanya, el país més turístic del continent, on tenen la seva seu 28 de les 300 cadenes hoteleres més grans del món, només dues cotitzen a la borsa de Madrid: Melia Hotels International i NH Hotel Group –i cap de les dues forma part de l’IBEX 35. A Alemanya passa exactament el mateix, a la borsa de Frankfurt no hi cotitza directament ni una sola de la dotzena de grans cadenes hoteleres alemanyes. L’empresariat turístic té una aversió innata a participar en els mercats de valors, conducta que probablement es veurà confirmada a la vista de la pobre evolució de les cotitzacions del sector provocada pel Brexit.

Comencem per la Borsa de Frankfurt, de la qual hem seleccionat tres valors que considerem paradigmàtics per al sector turístic: Lufthansa, TUI i Travel24. Lufthansa és una línia aèria tradicional, poc vinculada al subsector vacacional ja que no opera en format low-cost. Així i tot, en el darrer mes ha perdut un 9% del seu valor borsari. TUI és el touroperador de referència en el mercat turístic europeu on exerceix un sòlid lideratge, però aquesta privilegiada posició no ha impedit que la seva acció perdés un 12% del seu valor entre el 23 de juny i el 12 de juliol, la setmana passada arribà a perdre més d’un 20% com es veu en el Gràfic 1. Travel24.com és un dels majors operadors turístic alemanys centrats en internet i el valor que pitjor trajectòria mostra de tots els aquí analitzats. Les turbulències prèvies al referèndum britànic ja afectaren intensament al valor de la seva acció i, a partir del 23 de juny, el seu preu caigué a pes perdent un terç de la cotització inicial.

El subsector Ocio, Turismo y Hosteleria de la Bolsa de Madrid inclou sis empreses, de les quals tres són petites. Les que queden són les dues cadenes hoteleres ja citades i Codere, empresa dedicada als casinos, bingos i al joc on line. La trajectòria de les seves cotitzacions apareix en el Gràfic 2. Melia ha perdut un 6% del seu valor i NH un 15%, l’empresa especialitzada en joc ha sofert un daltabaix remarcable, el preu de la seva acció ha caigut a la meitat.

La setmana passada ja presentàrem en aquestes pàgines la profunda caiguda soferta pels preus dels valors de les línies aèries low-cost cotitzades a la Borsa de Londres, ara veiem que el cas britànic és el més negatiu de tots però que forma part d’una tendència general europea: el valors emesos per les empreses vinculades al turisme han caigut de forma pronunciada per causa del Brexit. De fet, en molts casos, la davallada començà abans del referèndum, al publicar-se les primeres enquestes que demostraven que el Brexit era alguna cosa més que un mal son. Un cop confirmada la victòria dels antieuropeistes en el Regne Unit, els mercats han castigat amb contundència al sector.

El principal element de preocupació és la diferent trajectòria que mostren els valors turístics respecte als índex generals de cada borsa. A Londres el FTSE 100 ha pujat de forma simultània a l’enfonsament del valor de les accions de les empreses aèries. A Frankfurt, el seu índex general, el DAX, va registrar una espectacular caiguda entre el 24 i el 27 de juliol, però en el moment d’escriure aquestes línies –dia 13 de juliol–, pràcticament ha recuperat totes les seves pèrdues mentre valors turístics capdavanters com Lufthansa i TUI acumulen fortes pèrdues.

A Madrid, l’IBEX 35, no ha estat encara capaç de retornar als valors anteriors al Brexit, però ha aconseguit recuperar la major part de les pèrdues acumulades la darrera setmana de juny. El valors de Sol Melia i sobre tot, de NH hoteles, en canvi, se situen ben per sota de la trajectòria general i les seves accions cotitzen a preus bastant allunyats dels de principis de juny.

Evidentment no existeix una única causa que expliqui el desastre borsari provocat del Brexit però la caiguda sistemàtica i generalitzada de tots els valors turístics demostra la falta de confiança dels inversors en el futur del sector vacacional un cop la Gran Bretanya abandoni la Unió Europea.

Comentar

Para poder comentar debes estar registrado y haber iniciado sesión.

De momento no hay comentarios.