Fa tres anys, el Consell Insular i tot el sector turístic representat a la Fundació de Promoció Turística vàrem prendre una decisió històrica: assistir a les fires turístiques de forma separada de la resta de Balears, amb un estand propi. Aquesta decisió implicava dues coses. La primera: mostrar la voluntat ferma i irrenunciable d’assolir les competències de promoció turística, reclamades històricament i negades sempre des del Govern Balear. I la segona: mantenir una estratègia de promoció diferenciada, per remarcar allò que ens interessa (potenciar productes que allarguin la temporada), posicionar-nos de la forma que necessitam i evitar confusions amb les altres illes.

Aquesta decisió tenia un cost, evidentment: havia de ser la Fundació i els coexpositors (ajuntaments i empresaris) qui pagassin aquestos estands, donat que la competència seguia en mans del Govern Balear, que mantenia l’obligació de seguir promocionant les illes en un estand conjunt per a tot l’arxipèlag. Aquesta situació, transitòria, va ser emprada per l’oposició per criticar la decisió d’anar per separat. Segurament, ells haurien seguit igual que fins el moment.

Però a dia d’avui, després de vuit fires turístiques i que Formentera s’hagi sumat des del primer dia a l’estand d’Eivissa (s’entén que no per interès polític, sinó perquè veuen que és el millor camí també per a ells), es comenta molt el gran èxit d’aquesta promoció.

Les fotografies del passat dissabte, amb cues per poder accedir a l’estand d’Eivissa de FITUR, són simptomàtiques del bon nom i el poder d’atracció que té la nostra illa. En la jornada de portes obertes, l’estand d’Eivissa i Formentera va ser un dels preferits pel públic, atrets per les diferents activitats que s’hi varen organitzar.

Però més important que tot això és la feina professional que es realitza a la resta de fires. Una feina menys vistosa, però efectiva. Que 70 persones, principalment mitjans especialitzats, assisteixin a una presentació sobre esdeveniments esportius a FITUR és un triomf per al destí a mitjà i llarg termini, a l igual del gran interès que continua generant la inversió en qualitat dels nostres empresaris, o insistir en les possibilitats d’Eivissa per a públics interessats en el patrimoni, la gastronomia, el cicloturisme, el busseig o la nàutica, en les reunions i incentius, etcètera. Això són activitats que poden atreure més turisme en els mesos que ens hem fixat com a objectiu: maig i octubre. I, fins i tot, contribuir a allargar la temporada cap a abril i novembre.

Les dades van per aquest camí: duim dos anys batent rècords de passatgers en els mesos d’inici i final de temporada. Evidentment, queda molta feina per fer, però amb l’estand separat vàrem iniciar un camí. Un camí que dirigim des d’Eivissa, amb el suport de l’empresariat local, i que amb l’assumpció de les competències de promoció turística el 2015 i amb la garantia d’obtenir un 20% dels fons de promoció de Balears de cara al futur, tendrem cada vegada més autonomia i més responsabilitat.

Tornar a veure les fotos de l’estand d’Eivissa del passat dissabte i repassar l’agenda de feina feta durant aquesta darrera FITUR, o la recent World Travel Market, o les entrevistes que ja s’estan programant per la propera ITB de Berlín... Tot això ens fa pensar que fa tres anys vàrem agafar el camí correcte. Un camí que ha de mantenir la fórmula de col·laboració publicoprivada i que, amb l’assumpció de les plenes competències en turisme, serem nosaltres els que decidirem cap a on i com amb una total autonomia. Per aquest camí, segur, els resultats seguiran sent millors per tots.