Això era un eivissenc que va arribar a Madrid; va agafar un taxi i va anar de dret cap al Ministeri de Foment; com que no sabia amb qui havia de parlar, va entrar al primer despatx que va trobar: només hi havia un funcionari que es menjava un entrepà de calamars amb maionesa.

—Bon dia! —va dir l’eivissenc—. Volia veure si no podria ser que s’AVE arribàs a Eivissa...

—Bé, però, i que no hi ha arribat encara? —va contestar sorprès el funcionari—. Però si ja va per tot!

Era un funcionari que devia saber parlar molts d’idiomes: l’eivissenc el parlava talment amb accent de Benimussa.

—Us diria una mentida, si us digués que hi ha arribat... —va assegurar l’eivissenc.

—Això és moltíssim estrany! —va contestar el funcionari, tot sacsejant el cap. Al funcionari li queia una goteta de maionesa barba avall; s’havia quedat ben preocupat. L’eivissenc s’esperava: no se’n tornaria de Madrid amb les mans buides. Lentament, el funcionari es va eixugar la goteta amb el dors de la mà, va deixar l’entrepà dalt d’una pila de papers i va obrir un calaix: va treure una capseta i la va oferir a l’eivissenc.

—Teniu —va dir el funcionari—; mentre es tren no arriba a Eivissa, anau fent amb això.

—Què és? —va preguntar l’eivissenc mentre agafava la capseta.

Avecrem —va contestar el funcionari—. És lo més paregut a s’AVE que tenc per vós.

Construir un sol quilòmetre d’AVE costa 18 milions d’euros. L’any 2009, en plena crisi econòmica, el Govern espanyol va realitzar la major inversió en alta velocitat de la historia: 4.500 milions d’euros. Enguany, la inversió prevista en la construcció de noves línies era de 3.372 milions. El manteniment del tren d’alta velocitat requereix de 100.000 euros per quilòmetre i any; això vol dir que es necessiten 300 milions d’euros anuals només per mantenir l’actual xarxa.

Per posar un exemple, volar a Madrid el 2 de gener, amb Iberia, surt per més de 130 euros, amb el descompte de resident ja aplicat. Anar de València a Madrid en AVE, el mateix dia, es pot fer per entre 54 i 72 euros, sense cap tipus de promoció aplicada.

En 2015, l’Estat invertirà en l’extensió de l’AVE exactament 3.626,20 milions d’euros; es posaran en servei 1.000 nous quilòmetres d’alta velocitat, que arribarà a Zamora, Ourense, Lleó, Palència, Burgos i Múrcia.

Només una darrera xifra: el pressupost del Ministeri de Justícia del 2015 per a tota Espanya és de 1.501 milions d’euros (que no inclouen, per cert, els 16 milions que costaria construir els nous Jutjats d’Eivissa). Qüestió de prioritats: l’AVE no serveix per perseguir polítics corruptes, per molt que corrin els trens.

Per un 2015 sense Avecrem. I que Déu ens guardi del ministre Soria.